Jedna od ključnih stvari u vezi mindfulnessa je iskreno poštovanje prema trenutku „ovdje i sada“ te mogućnostima koje izviru iz njega. S pojavljivanjem svakog trenutka, uvijek nam se pojavljuje mogućnost da izaberemo kako ćemo reagirati ili ne reagirati prema onome što nam taj trenutak nosi. Način na koji ćemo reagirati u svakom trenutku „ovdje i sada“ pripada kreativnim mogućnostima načina na koji odlučujemo reagirati. U sljedeći trenutak „ovdje i sada“, možemo odlučiti zakoračiti u stanju stresa, destrukcije, straha ili u stanju mira i praznog uma.
U istinskim sustavima znanja učitelj nije taj koji će vas iscijeliti i popraviti, učitelj je ,iz te perspektive, netko tko vam samo pokazuje put, ali više od toga neće napraviti za vas, pravi učitelji nikada neće hodati stazom umjesto vas, to morati napraviti sami. Prava znanja oslanjaju se na nečiju vlastitu sposobnost mindfulnessa i responsivnosti. Upravo zato potrebno je razumjeti ovu kreativnu mogućnost, puno dublje i potpunije. Da bi tu kreativnu mogućnost iskoristili, nužno je razumjeti i prihvatiti uzročnost, mehanizam uzroka i posljedica. U svakom trenutku ovdje i sada postoje stvari koje jesu, ali i tijek struje uzroka i posljedica, i to je jako važno osvijestiti. Mnogi istinski učitelji reći će: „ prije nego spoznamo prazninu, moramo spoznati princip uzroka i posljedica“ Ako to izostane, tada nemamo bazu osobne odgovornosti i upravo zato učenje o karmi je iznimno važno i nedjeljivo od učenja o praznini.
U uzročno posljedični mehanizam uključene su naše misli, emocije, želje, sve ono što se događa u nama. Sve te kategorije mogu biti u interakciji na vrlo kaotičan način. Ta unutarnja kauzalnost je karma i tiče se svih ovih kategorija te izbora koje činimo, to predstavlja karmu. Mnogi ljudi krivo razumiju karmu povezujući je s ponovnim rođenjem, no to nema veze s karmom, također karma nema veze s pravdom („oko za oko, zub za zub“), čemu se mnogi ljudi nadaju da će se dogoditi; karma nema nikakve veze niti s predodređenosti. Mnogi također vjeruju da karma ne postoji, da nema uzroka i posljedica te da se sve događa slučajno, po nekakvom „random“ principu. Karmom upravljaju namjere. Mnogi ljudi vjeruju da ako se obraćaju „bogovima“, ako predano izgovaraju neku mantru ili rade nekakve rituale da će im to promijeniti karmu. Buda u svojim učenjima uči da ako želimo promijeniti i pročistiti svoju karmu prvo trebamo pogledati u svoje srce i spoznati što nas pokreće i koja je naša motivacija te koja namjera proizlazi iz toga. Namjeru bi mogli definirati kao psihološku posljedicu, psihološki mehanizam uzroka i posljedica. Namjera ima ogromnu moć, ali ima i konzekvence, čak i kada je namjera u sferi mentalne sfere, bez da ju pokrenemo u akciju. Namjera je poput sjemena, imati namjeru je kao sijanje sjemena.
Namjera je uvijek povezana s odlukama koje donosimo. Svaki čovjek svjesno ili nesvjesno donosi odluke čemu će posvetiti svoj život. To je stvar izbora: svaki čovjek može izabrati posvetiti svoj život svojoj duhovnoj evoluciji, spoznaji svojeg izvornog jastva, također svaki čovjek svoj život može posvetiti samosažaljevanju, kritici, zavisti, dokazivanju da bi bio prihvaćen. Iz takve namjere kojoj je netko posvećen, činiti će akcije u svojemu životu. Upravo temeljem namjere koja nas pokreće u akciju morati ćemo se suočiti s posljedicama. Čak i u najtežim životnim situacijama možemo odlučiti hoćemo li proći kroz tu situaciju s otporom i borbom ili prihvaćanjem i suosjećanjem. Iako nikome nije lako suočiti se s teškim životnim situacijama, uvijek je bolje proći kroz njih inspirativno, s propuštanjem i takvim vrstama namjera.
Dvoje ljudi može napraviti isti izbor, ali s potpuno dvije različite motivacije. Npr. netko može donijeti odluku pomoći nekome da bi izvukao neku korist ili bio prihvaćen zbog toga, a netko može u istoj situaciji donijeti istu odluku iz suosjećanja, može reći „ toj osobi je teško i idem joj zato pomoći“, u tom slučaju nema niti trunke usmjerenosti na sebe u kontekstu davanja pomoći nekom drugom. Isti izbor, ali iz različitih namjera donosi i potpuno drugačije posljedice. Tu se radi o unutarnjoj kauzalnosti, koja će onda utjecati i na vanjsku kauzalnost. Različite namjere donose različite plodove. Bit je ne kriviti nikoga, preuzeti odgovornost i ići dalje u životu. Ako netko nešto ne propusti, ne može ići dalje, ostati će zaglavljen u toj situaciji sve dok to ne propusti. Postoji jako puno kreativnih načina da reagiramo u trenutku ovdje i sada. No, namjera, namjera je ta koja će odrediti što će se dogoditi, s kojim posljedicama ćemo se suočiti.